Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

Η Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών κυκλοφορεί ξανά!





Η Μαγική τράπουλα των παραμυθιών κυκλοφορεί ξανά!
Η πρώτη έκδοση εξαντλήθηκε και τη νέα έκδοση ανέλαβε η Κάπα Εκδοτική
Καθόλου τυχαία η πρεμιέρα μας γίνεται .... Πρωταπριλιά.
Τη μέρα που όλου επινοούν ιστορίες!
Θα μας βρείτε λοιπόν από σήμερα στο Μπαζάρ του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης (Τριπόδων 23, Πλάκα)
Για να ενημερωθείτε πως και που αλλού μπορείτε να βρείτε την Τράπουλα:


ΚΑΠΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ

Παπαρηγοπούλου 6 | 121 32 | Περιστέρι
Τ: 210 68 59 273
F: 210 68 59 273
E: info@kapaekdotiki.gr
www.kapaekdotiki.gr

Η ιστορία μας -από εισήγηση στο Παιδαγωγικό Συνέδριο:
Η Παραμυθοκουζίνα ξεκίνησε το ταξίδι της στον κόσμο των Παραμυθιών το φθινόπωρο του 2011 κι από τότε έχει ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα και έχει συμβάλλει στη δημιουργία δεκάδων παραμυθιών μαζί με τα παιδιά –κάθε ηλικίας.
Βασικό «εργαλείο» για την κινητοποίηση της φαντασίας των παιδιών είναι η «Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών»

Η παιδαγωγική αξία των παραμυθιών που δημιουργούν τα παιδιά
Οι ιστορίες που φτιάχνουν τα παιδιά, αλλά ακόμη και οι γονείς ή οι παιδαγωγοί, συχνά και με τη δική τους συμβολή, θεωρούνται εξαιρετικά σημαντικές και ωφέλιμες. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε, θα λέγαμε:

-Το παιδί μαθαίνει να εκφράζει καλύτερα τις σκέψεις του, να μοιράζεται αυτά που ονειρεύεται, να «εξορκίζει» αυτά που φοβάται
-Γίνεται καλύτερος ακροατής. Μαθαίνει να ακούει αλλά να μη δέχεται παθητικά τα όσα του λένε.
-Εξασκεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητα.
- Οι ιστορίες αυτές μπορεί να έχουν ευεργετικά αποτελέσματα και στην ψυχολογία του. Ένα παραμύθι προσαρμοσμένο στο κάθε παιδί το βοηθά να ταυτιστεί με τους ήρωες και μέσα από αυτήν την ταύτιση να κατευνάσει ακόμη και τις ανησυχίες του, αλλά να βρει κι ένα κλειδί για να αντιμετωπίζει τα εμπόδια που του προκύπτουν.
-Η γλωσσική έκφραση βελτιώνεται τόσο με όσα λέει το ίδιο το παιδί, όσο και με αυτά που ακούει να δημιουργούνται από τα άλλα παιδιά της ομάδας ή τους ενηλίκους. 
- Βελτίωση παρατηρείται και στην ικανότητα συγκέντρωσης.


Τι είναι η Μαγική Τράπουλα
Η μαγική τράπουλα βασίζεται στις λεγόμενες «λειτουργίες» των παραμυθιών. Οι λειτουργίες αυτές, σύμφωνα με έναν από τους σημαντικότερους μελετητές του παραμυθιού, τον ρώσο Βλαντιμίρ Προπ, ο οποίος προσδιόρισε ότι είναι 31 στον αριθμό, υπάρχουν, πάνω- κάτω, σε όλα τα παραμύθια. Ο Τζιάνι Ροντάρι τις περιόρισε σε 21 και πρότεινε τη δημιουργία μιας τράπουλας. 
Αυτή η τράπουλα προσαρμόστηκε από τον συγγραφέα και δημοσιογράφο Κώστα Στοφόρο και εικονογραφήθηκε από τη ζωγράφο Στεφανία Βελδεμίρη.
Ο Ροντάρι λέει πως οι «λειτουργίες» είναι για το παραμύθι ότι οι νότες για τη μουσική. Όπως με τις 12 νότες μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητες μελωδίες, έτσι και με τις «λειτουργίες» μπορείς να φτιάξεις αναρίθμητα παραμύθια…
Η Μαγική Τράπουλα, είναι ένα ακόμη μονοπάτι για να ταξιδέψει η φαντασία των παιδιών, αλλά και των … «μεγάλων» ώστε να βρουν και πάλι το παιδί που έχουν μέσα τους…
Για τα παραμύθια και τις δράσεις της Παραμυθοκουζίνας μπορείτε να ενημερωθείτε στο:  http://paramithokouzina.blogspot.com/

Μαγική Τράπουλα και βιωματική γνώση
Η Μαγική Τράπουλα αξιοποιήθηκε σε ένα πρόγραμμα για τις καθημερινές συνήθειες υγιεινής, στο πλαίσιο του οποίου η «Παραμυθοκουζίνα» επισκέφθηκε 100 Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς σε όλη την Ελλάδα, με τη στήριξη της αλυσίδας σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος και του Detoll.
Ήδη έχει αξιοποιηθεί με επιτυχία στη δημιουργία παραμυθιών από τα ίδια τα παιδιά με σκοπό την εξοικείωση τους με τους κανόνες της σωστής διατροφής.
Επίσης έχουν δημιουργηθεί παραμύθια για τη ζωοφιλία, τους φόβους των παιδιών, τη η γνωριμία τους  με  λογοτεχνικά κείμενα, θεατρικά έργα, αλλά και την τοπική ιστορία
Με έμπνευση τα μνημεία –σύμβολα Αθήνας και Θεσσαλονίκης (Λευκό Πύργο και Ακρόπολη) δημιουργήθηκε το παραμύθι «Περιπέτεια στον Παρελθώνα».
Με αφορμή τους Αχαρνής του Αριστοφάνη δημιουργήθηκε το παραμύθι «Αχαρνής 2012» που συνέδεσε την αρχαία ιστορία με τη σημερινή εποχή, με επίκεντρο τις Αχαρνές.
Εκδηλώσεις όπου η Μαγική Τράπουλα χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία παραμυθιών που αφορούν στην τοπική ιστορία έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, στη Κρήτη, στη Καβάλα, στο Πόρτο Ράφτη, στη Φωκίδα κ.α.
Τον Φεβρουάριο του 2015 σε συνεργασία με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης ξεκίνησαν οι «Κυριακάτικοι Περίπατοι στην Πλάκα», όπου γονείς και παιδιά ξεναγούνται και γνωρίζουν την ιστορία και τα μνημεία της περιοχής, ενώ στη συνέχεια δημιουργούν παραμύθια βασισμένα σε όσα έμαθαν.
Εκδηλώσεις όπου η Μαγική Τράπουλα χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία παραμυθιών που αφορούν στην τοπική ιστορία έχουν ακόμη πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη, στη Κρήτη, στη Καβάλα, στη Λάρισα, στο Κιάτο, στη Κόρινθο, στα Ιωάννινα, στην Ιτέα, στο Κορωπί, στο Πόρτο Ράφτη, στη Λέρο κ.α.
Αυτή την Άνοιξη θα αξιοποιηθεί και στο Φεστιβάλ Παραμυθιού που οργανώνει ο Δήμος Χαλανδρίου σε συνεργασία με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης.


Η εμπειρία του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

Η εμπειρία της συνεργασίας με το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης -από το 2015 μέχρι σήμερα- έδειξε ότι πράγματι τα παιδιά, αποκτώντας μια βιωματική σχέση με την ιστορία της πόλης, αντιμετώπισαν πια το μάθημα της ιστορίας με πιο θετικό τρόπο, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τα ερεθίσματα που δόθηκαν ώθησαν σε περεταίρω έρευνα και εμπλούτισαν το σχολικό πρόγραμμα.
Στόχος του προγράμματος που απευθύνεται σε μαθητές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, με έμφαση στο νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο, είναι η βιωματική γνώση της τοπικής ιστορίας μέσα από το παραμύθι.
Η διαδικασία σε απλή μορφή περιλαμβάνει έναν περίπατο –μια διαδρομή- σε σημεία ιστορικού ενδιαφέροντος και ξενάγηση που δεν ακολουθεί κάποιον τυπικό και «σοβαροφανή» τρόπο, αλλά είναι παιγνιώδης και υπηρετεί τη θέση ότι η γνώση μπορεί να είναι διασκεδαστική.
Οι μαθητές ξεναγούνται στην πόλη και στη συνέχεια δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες και παραμύθια, εμπνευσμένα από τα όσα έμαθαν στον περίπατο τους.
Ως εργαλείο χρησιμοποιείται η «Μαγική Τράπουλα των Παραμυθιών» με τη βοήθεια της οποίας τα παιδιά δημιουργούν ένα παραμύθι αξιοποιώντας τα όσα έμαθαν στον περίπατό τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου